Att göra en HDR-bild

Igår på fotolektionen hade jag min multimedialärare som lärare, min fotolärare var ledig på förmiddagen.
Vi skulle få lära oss att ta/göra HDR-bilder. Vilket jag senare fastnade för och tycker om!

När man ska göra en äkta HDR-bild så tar man två bilder där på den ena bilden exponerat (gett rätt ljus) på himmelen och inte tagit hänsyn till marken, marken blir då ofta mörk. På den andra bilden så har jag bara tagit hänsyn till marken och på den bilden blir himmelen ofta väldigt ljus och i vissa fall vit.

När de två bilderna är färdiga läggs de in i datorn och där ändrar man kontrasterna i bilderna. Kontrasterna ska bli väldigt starka och ge ifrån sig mycket färg. Därefter lägger man hop bilderna, den ljusa himlen över den mörka, och suddar ut himlen på den översta bilden, och där har du din HDR-bild :)

Här kommer min HDR-bild som jag gjorde:
Exponering efter....

   
marken                 himmlen            resultat

Kommentarer
Postat av: Clara

cooolt. Snygg bild! :)

2009-04-23 @ 21:52:56
URL: http://claralennartsson.blogspot.com
Postat av: krill

coolt de där med bilden!! :D

2009-05-03 @ 00:09:37
Postat av: tamina

grrymt =D

2009-05-04 @ 23:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0