Pengar

Har fått två ord som jag ska skriva om, det första är Pengar, det andra är ordet Underbart

Pengar

Det finns folk som anser att ”pengar inte är allt”. Men enligt mig är pengar det som i alla fall vi i Sverige är till största del beroende för. Pengar är det som vuxna jobbar och sliter för, för att kunna försörja sin familj. Ungdomar skaffar sommarjobb, kvällsjobb eller helgjobb för att få råd till att köpa saker eller spara till något större. Hela samhället består helt av pengar.

Det ända som jag nu kan komma på som inte består av pengar är vänskapen och möjligen personligheten och lyckan. Vänskapen, riktig vänskap kan inte köpas av pengar. Personligheten, den är hur du är den kan du inte köpa. Lyckan, vissa tror att man blir lycklig av mycket pengar. Men är man egentligen det? Det tror inte jag, utan jag tror inte man kan köpa till sig någon lycka, i alla fall inte riktig lycka.

Läste någonstans att man kan köpa en säng men inte sömnen, är det sant? Nej, numera kan man till och med köpa tabletter för att kunna sova. Utseendet är också en sak man kan tänka att man inte kan ändra på, stämmer det då? Nej, vi kan köpa smink, olika hårprodukter och färgade linser. Numera kan vi till och med göra en operation av den delen av kroppen vi inte är nöjda med.

Vi som lever i Sverige och på andra likvärdiga platser är beroende av pengar. Vi behöver pengar till mat, boende, transport, kommunikation, sjukvård och utbildning. Det finns ju de som inte lever på samma sätt som vi, de är inte lika beroende av pengar som vi, men det ja skriver om handlar ju som sagt om det samhället som jag själv lever i, det livet där folk sliter för att gå ihop pengar för att kunna leva och försörja sig. Man kan inte enbart klara sig på vänskapen, lyckan och personligheten. Man kan tycka att man skulle klara sig genom att kanske odla, elda och bo i ett litet hus i skogen, de fungerar inte, du måste köpa mark att odla på, huset måste byggas av något och ja, ni förstår.. Samhället idag är beroende av Pengar.



Detta började likna en uppsats när jag insåg att jag måste sluta skriva. Ordet kommer ifrån Linn. Hon tyckte det vore intressant att höra min åsikt om pengar. Är det något ni inte håller med om får ni gärna ta upp det med mig. Ordet Underbart

Kommentarer
Postat av: Joel

I realize that money

Is a clue but not the key

To happiness, awareness

It can never bail me free



We can buy a morning walk

Along the Caribbean Sea

We can buy a brand new car

Drive around just feeling free

And as our bodies are growing old

We can just replace a part

But we can never buy a true love

We can never buy a heart





En liten bit norpad ifrån Kaipa - A pair of sunbeams

Säger det mesta om pengar tycker jag

2008-11-23 @ 23:34:19
Postat av: Jossan

håller med dej till en viss del men tänk också på att människor i U-länder är också beroende av pengar, men de (till skillnad från oss) får dem inte.

Eftersom vi i väst är alltför fokuserade på vår egen välfärd och därför, köper naturtillgångar för skamlöst låga priser och tjänar massor av pengar på det. Vi är alltför fokuserade på pengar och är till och med beredda att ta från andra för vår egen vinning. sjukt men sant. :)

2008-11-26 @ 22:16:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback